K-DELT BALKAN
FORUMUL ROMANIILOR DIN DIASPORA
Lista Forumurilor Pe Tematici
K-DELT BALKAN | Inregistrare | Login

POZE K-DELT BALKAN

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
sunrise2007 la Simpatie.ro
Femeie
19 ani
Bucuresti
cauta Barbat
34 - 54 ani
K-DELT BALKAN / K-DELT BALKAN / Forum Diaspora romaneasca  
Autor
Mesaj Pagini: 1
Elias
Administrator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 7
Forumul romaniilor de pretutindeni

forum diaspora romaneasca forumul romaniilor

6.7KB


pus acum 18 ani
   
Elias
Administrator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 7
SAPTAMANA TRECUTA  a fost finalizata elaborarea noului Proiect de Lege privind protectia cetatenilor români care lucreaza în strainatate. Acesta a fost realizat de Departamentul pentru Munca în Strainatate (DMS) din cadrul Ministerului Muncii si va intra în curând în atentia Ministrului Muncii, pentru a fi aprobata si a ajunge în dezbaterea Parlamentului. Proiectul aduce câteva noutati, atât pentru cetatenii români care muncesc în strainatate, cât si pentru cei care se pregatesc sa înceapa o astfel de experienta. Fata de legea aflata pâna acum în vigoare (L. 156/2000), noul text prevede ca cetatenii români care au primit deja vize de munca în strainatate nu vor mai putea sa iasa din tara fara „certificat de migratie”. Acesta va fi un act eliberat de catre DMS tuturor celor care au obtinut un contract de munca în strainatate, indiferent prin ce cai: firme de intermediere, reprezentante diplomatice, Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca. Chiar daca acestia au contract si viza de lunga sedere pentru angajarea în munca, nu vor mai putea iesi din tara fara certificat. Autoarea proiectului, Daniela Andreescu, secretar de stat în Ministerul Muncii, sustine ca prin introducerea certificatului se va micsora numarul cetatenilor români pagubiti în urma demersului de a obtine un contract de munca legal în strainatate. Pretul certificatului nu a fost înca stabilit.

La rândul lor, somerii care vor sa plece la munca în strainatate vor primi „cupoane de mediere”. El va fi suportat din bugetul asigurarilor pentru somaj si în baza lui somerii pot solicita serviciile unui agent privat de mediere a fortei de munca în strainatate. Proiectul nu precizeaza cât va valora acest cupon si nici daca el va acoperi tot costul de mediere, care este în jur de 300 de euro. De asemenea, Departamentul pentru Munca în Strainatate va acorda acreditari firmelor de intermediere si va prelua si atributiile de control ale Inspectiei Muncii. Firmele vor avea obligatia de a trece pe la DMS pentru a reînnoi acreditarea si pentru a constitui o garantie financiara „în vederea acoperirii eventualelor prejudicii create în procesul de mediere”. Aceasta obligatie a firmelor de mediere a fortei de munca a existat o scurta perioada de timp, apoi a fost desfiintata. În noua varianta, proiectul de lege sustine reintroducerea acreditarii, dar nu o data, la înfiintarea firmei, ci anual.

Chiar si înainte de a fi analizat de ministrul Muncii si de Parlament, noul proiect de lege ridica unele probleme. Una din ele este aceea ca agentiile de mediere nu pot avea suficiente posturi pentru toti somerii din tara dornici sa munceasca în strainatate. Astfel încât, modul de obtinere a unui post pe aceasta filiera ramâne la discretia functionarilor din minister. Este de presupus ca principalul motiv al introducerii acestui cupon este scoaterea la lumina a somajului mascat, adica indentificarea miilor de oameni care, oficial, nu sunt considerati someri, pentru ca nu trec periodic pe la ghiseele agentiilor de ocupare a fortei de munca. În cazul firmelor de intermediere a fortei de munca, acreditarea va aduce cheltuieli suplimentare, care nu pot fi estimate înca, fiindca nivelul taxelor nu este precizat. Nu în ultimul rând, ridica întrebari ideea de a trece atributiile de control în domeniul firmelor de intermediere a fortei de munca de la Inspectia Muncii la DMS. În acest fel, prin intermediul Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca ce este în directa sa subordine, Ministerul va putea realiza parteneriate public-privat cu firmele si va putea gestiona selectarea muncitorilor români pentru contracte în strainatate. Cum s-ar zice, el încearca sa adune toate ouale într-un singur cos. Ramâne de vazut daca este chiar cea mai buna idee…


pus acum 18 ani
   
Elias
Administrator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 7
Patimile fotbalului în Piaţa Unirii
Piaţa Unirii a fost, miercuri seară, scena unei dispute între suporterii Arabiei Saudite şi cei ai Tunisiei, în timpul partidei dintre cele două ţări participante la Campionatul Mondial din Germania. La partida difuzată pe ecranul amplasat în Piaţa Unirii, au asistat peste 50 de tunisieni, respectiv 10 saudiţi, majoritatea studenţi în Timişoara.

Calmul a dominat prima parte a jocului dintre cele două echipe. Spiritele s-au încins în momentul în care saudiţii au preluat conducerea, un suporter tunisian sărind la un altul saudit. Altercaţia dintre cei doi s-ar fi putut transforma într-o bătaie generală dacă prin preajmă nu ar fi fost doi poliţişti comunitari care au intervenit pentru a calma spiritele.

Incidentul nu s-a lăsat cu nici un fel de repercusiuni materiale din partea angajaţilor Poliţiei Comunitare. Amarul tunisienilor a mai fost îndulcit în ultimele minute ale partidei, când conaţionalii lor au marcat golul egalizator.


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Amical cu AS Roma
Acesta este al doilea amical tare cu o echipă din Italia, după ce anul trecut Poli şi-a prezentat lotul într-un meci cu Juventus, campioana Italiei. După ce anul trecut timişorenii au înfruntat viitorii campioni mondiali Buffon, Cannavaro, Camoranesi şi Zambrotta, acum ei ar putea înfrunta actualii campioni Totti, De Rossi şi Perrotta. De asemenea, este probabilă titularizarea lui Cristi Chivu în această partidă, căpitanul naţionalei României având nevoie de cât mai multe jocuri până la începutul noului sezon de Serie A. Partida se va disputa duminică, de la ora locală 17:30, în localitatea Castelrotto.

forum diaspora romaneasca amical romaacesta este doilea amical tare din italia, după anul

58.2KB


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
lovitura lui Zidane

forum diaspora romaneasca lovitura lui zidane

5.9KB


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Se va deschide un Colegiu de limba si cultura romana in Viena
Organizatorii evenimentului sunt Institutul Cultural Roman, Institutul de Romanistica a Universitati din Viena precum si Institutul Europei de Est si de Sud-Est din Viena. Evenimentul se va desfasura sub auspiciile ambasadorului Romaniei in Austria. Colegiul roman se adreseaza tuturor acelora care din motive profesionale au o legatura cu Romania sau Basarabia precum si celor care au terminat studii de romanistica, slavistica sau alte discipline inrudite.  Colegiul roman ofera cursuri de limba romana pentru incepatori sau avansati precum si cunostinte despre etnografia, arta, geografia, istoria, economia Romaniei si a Europei. Cursurile se vor desfasura in grupuri de pana la 15 participanti, iar la sfarsitul lor vor  primi un certificat de frecventare a cursurilor. Inscrierile la acest colegiu se fac pana la data de 31 august. Colegiul roman isi propune ca odata cu finalizarea cursurilor, participantii sa fie capabili sa poarte o conversatie in limba romana precum si sa aiba cunostinte despre cultura Romaniei si in special despre procesul de aderare la UE.


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Primele cursuri de limba romana in Timoc
Pana ce articolul 13 din legea minoritatilor nationale va fi aplicat in scolile din nord-estul Serbiei, a inceput la Kladovo primul stagiu de initiere in scrierea si citirea in limba romana.

Timp de cateva zile primvicepresedintele Consiliului National Roman, Draghisa Costandinovici Traian, a transformat sediul din orasul de la sud de Dunare in sala de clasa. Mentionam ca Draghisa Costandinovici este si autorul unui auxiliar didactic de invatare a limbii romane.

Tinerii romani timoceni sunt cei care au solicitat aceste cursuri, iar cel care ii va introduce pe acestia in ABC-ul limbii materne este presedintele Asociatiei Invatatorilor din Arad, Viorel Dolha, la invitatia presedintelui Asociatiei Culturale Curcubeul din Iasikova Mare, Sasa Iovanovici. Initiativa beneficiaza si de parteneriatul Inspectoratului Scolar Judetean Arad. Pe langa tinerii romani din Kladovo vin la curs adusi zilnic de parinti si tineri din Maidanpek, Mosna si Tarnaika. In curand si la sediul CNR din Bor tinerii valahi (romani) din regiune vor trai aceleasi emotii cu cei de la Kladovo, emotii prin care toti am trecut in clasa I si nu la 18 ani. Responsabila cu invatamantul din CNR, Rodica Almajan se gandeste la un proiect prin care in vara anului viitor invatatori (poate din Voivodina) sa ofere aspirantilor la invatamant superior in Romania cursuri intensive de limba astfel incat acestia sa nu mai urmeze un an pregatitor la Crevedia sau aiurea pierzind un an din viata.
In prima zi de curs s-a tinut si o lectie de istorie la placa asezata in piata publica a Kladovei care aminteste si in romana cei 1900 ani de la razboaiele daco-romane. Dupa depasirea inerentei introduceri in alfabetul limbii romane, „scolarii” vor sa puna de o revista a stagiului exersand astfel notiunile invatate


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Traian Basescu avertizeaza:
"Daca Romaniei i se vor impune restrictii in privinta migratiei fortei de munca, vom proceda similar cu statele respective"

   
    foto: Traian Basescu
   
Intr-un interviu pentru International Herald Tribune, presedintele Traian Basescu declara ca problema eventualului flux de emigranti romani catre Europa occidentala dupa aderarea Romaniei “e o chestiune intretinuta politic, si nu are ca baza realitatile din tara”.

De asemenea Basescu a avertizat ca in cazul in care cetatenilor romani li se vor impune restrictii, autoritatile romane vor proceda similar cu cetatenii tarilor respective. Nu trebuie sa se bazeze pe timiditatea noastra” a precizat Basescu.

Basescu a dat asigurarui ca intreaga dezbatere asupra emigrantilor romani “e nefondata, fapt sustinut de intarirea constanta a economiei romanesti”.

“Cresterea salariilor din sectorul privat e exploziva si Romania la randul ei se confrunta cu o oferta redusa a fortei de munca in special in domeniul constructiilor”.

“O forta de munca mobila este unul din motivele aderarii la Uniunea Europeana”, spune Basescu.

In conditiile in care salariile din Europa Occidentala sunt mult mai mari decat cele din Romania, putin sunt analistii care considera acesta un motiv suficient pentru ca romanii sa nu imigreze noteaza IHT.

“Intr-un fel sau altul vor veni”, spune Paul Hofheinz directorul Consiliului Lisabona, un grup de cercetare din Bruxelles.

“Daca unele tari vor incerca sa blocheze accesul se va crea o imensa piata neagra a fortei de munca” a mai precizat Hofheinz.

”Romania e tara care a tras cel mai mare volum de investitii straine directe din sud-estul Europei in ultimii ani. Romania nu are nevoie sa se autodepaseasca considerandu-se un cetatean de mana a doua”, a mai declarat Basescu.

Toate cele 25 de state membre UE au dreptul sa impuna restrictii in privinta liberei circulatii a fortei de munca. In 2004, 12 state membre UE au impus restrictii celor 8 state care au aderat la data aceea, numai Marea Britanie, Irlanda si Suedia deschizandu-si granitele muncitorilor din noile state ce au aderat.

Numarul imigrantilor ajunsi in Marea Britanie dupa 2004, depaseste 600 de mii in ciuda previziunilor autoritatilor care anticipau un numar de aproximativ 5-13 mii pe an. Aderarea Romaniei si Bulgariei ar putea spori cifrele actuale cu inca 150 de mii de persoane

La sfarsitul lunii iulie, un raport al autoritatilor britanice atragea atentia ca dupa aderarea Romaniei si Bulgariei, tara ar putea fi invadata de un val de imigranti fara precedent.

Raportul atrage atentia ca ministerele britanice ar putea fi fortate sa renunte la planurile de a acorda asistenta materiala necesara locuintelor sociale destinate imigrantilor.

Modificat de doru (acum 18 ani)


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Christian Mititelu a calculat cam cat pot trimite acasa muncitorii romani care vor lua cu asalt Londra, dupa aderare.

Judecand dupa unele declaratii oficiale, romanii si bulgarii nu vor putea lucra fara permis de munca in Marea Britanie imediat dupa aderarea la UE, precum polonezii, ungurii, cehii sau slovacii. Tabloidele nationaliste din Anglia duc o campanie alarmista, prevestind  invazia unui stol de lacuste flamande dinspre viitoarele membre.

Guvernul de la Londra se afla in defensiva; prognozele facute la vremea aderarii primului val de zece tari est-europene, care  beneficiaza de acces nelimitat la piata muncii din Marea Britanie, s-au dovedit a fi total nerealiste. Se anticipa sosirea a 13.000 de muncitori pe an, si in doi ani au venit peste 400.000, fara a-i pune la socoteala pe cei care muncesc la negru. Majoritatea sunt polonezi si lucreaza  in constructii.

Marea Britanie a fost singura tara mare din UE care a acceptat sa-si deschida portile in acest fel.  Pe termen scurt, s-a inregistrat o expansiune rapida a fortei de munca, stimuland cresterea economica. Iar concurenta pe care o reprezinta nou-venitii dispusi sa accepte salarii modice a stavilit presiunile inflationiste, spre binele economiei.

Exista insa si reversul medaliei. Unele consilii locale se plang ca scolile, spitalele si serviciile sociale nu fac fata influxului de nou-veniti. Iar politica guvernului Blair de  a-i reintegra pe piata muncii pe acei cetateni care traiesc din ajutoare sociale este subminata de noua oferta de mana de lucru, tanara si dornica de munca; somajul in randul britanicilor nu scade.

Guvernul de la Londra, care nu sta bine in sondaje, nu-si poate permite sa nu adopte o linie mai ferma in chestiunea imigratiei fortei de munca din UE. In plus, Romania si Bulgaria sunt privite diferit de tarile care au aderat in primul val, fiind mai sarace. Produsul intern brut pe cap de locuitor in Romania si Bulgaria este jumatate din cel al Poloniei si de zece ori mai mic decat cel al Marii Britanii. Tentatia unui salariu bun in Anglia ar fi asadar si mai mare.

De aici nu trebuie trasa concluzia ca in Anglia umbla cainii cu covrigi in coada. Majoritatea necalificatilor sunt platiti intre 5 si 6 lire sterline pe ora. Asta inseamna un salariu lunar de 800- 1.000, cu ore suplimentare, 1.000-1.200 lire sterline. Departe de cele 4.500 de lire sterline, trambitate saptamana trecuta la un post de televiziune. Din suma aceasta, aproape 20 la suta se duc pe impozit, contributii sociale etc. Noul venit va cheltui 250-300 lire cu chiria la Londra, unde salariile si oportunitatile sunt mai mari.

Transportul intr-un oras atat de mare il va costa minimum 200 de lire pe luna. Nu va rezista fara telefon, televizor si antena ca sa vada programele romanesti (un mod sigur de a nu te integra); si astfel se mai duc circa 80-100 de lire. Daca nu strange cureaua, nu o scoate la cap cu mancarea fara 200 de lire pe luna. Tigarile si berea sunt mult mai scumpe decat in Romania, ca sa nu vorbesc despre biletul la un spectacol sau la un meci de fotbal.

Este adevarat, daca esti sanatos si chibzuit iti pot ramane circa 200 de lire pe luna de trimis acasa. Ca om vei fi tratat mai bine decat in tara ta, dar vei trai modest si in provizorat daca nu ai studii si nu progresezi din punct de vedere profesional. Faptul ca Marea Britanie nu-si va deschide complet portile pentru romani decat, probabil, peste doi-trei ani nu trebuie dramatizat. In baza unei politici selective, cei cu o calificare cautata pot gasi si acum slujbe in Anglia.

Numarul celor care se vor angaja va creste oricum odata cu eliminarea vizelor inainte de aderare (ca in zona Schengen) si cand romanii, si bulgarii vor avea dreptul, ca si cetateni ai UE, sa vina pe perioade mai lungi in Marea Britanie. In fine, mai exista o raza de speranta: statisticile arata ca multi britanici emigreaza. Au facut-o de mai multe ori de-a lungul istoriei. In 2004 au plecat peste 200.000. Va fi deci nevoie pe termen lung de brate de munca.


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Numarul romanilor din Ungaria naste ingrijorari la Bichisciaba
Autoguvernarea Romaneasca din Bichisciaba s-a intrunit in sedinta la finele lunii ianuarie, pentru a aproba darea de seama pe anul 2005 si a contura planurile pentru 2006.

Conform raportului presedintelui Gheorghe Gros, reprezentanta romanilor din resedinta judeteana a realizat anul trecut trei proiecte majore, dar prin legaturile prietenesti cu reprezentanti ai unor institutii din Romania, au facut un pas mare si in domeniul colaborarii romano-romane, transmite corespondentul Romanian Global News in Ungaria.

– In anul 2005, Autoguvernarea Romana din Bichisciaba a incercat din nou sa reprezinte romanii din oras si simpatizantii cu ei – a subliniat Gheorghe Gros, dupa care a remarcat: Deoarece conationalii nostri au trecut prin multe greutati in anul trecut datorita apelor, ne-am pus si am adunat ajutoare pentru romanii sinistrati din Odorheiul Secuiesc, Romania, cu care orasul Bichisciaba are legaturi de fratietate. Ne-am straduit sa fim prezenti la manifestarile culturale, si nu numai, ale orasului, ca de pilda Zilele Culturale, targul Csaba Expo, festivalul de fanfare ZENIT sau Festivalul Carnatilor. Am reprezentat orasul la evenimentele oraselor infratite din Romania, Odorheiul Secuiesc si Beius, dupa care am luat parte si la Ziua Culturala a Romanilor din Ungaria, organizata de ATRU, unde a evoluat si ansamblul de dansuri populare din Ciaba. Primavara am organizat balul "Martisor", inchinat femeilor, iar toamna traditionalul concurs de povesti, care este o intrecere a tuturor scolarilor romani din Ungaria.

Dupa cum ne-a informat domnul Gros, romanii din Bichisciaba au mai colaborat si cu sectiunea romano-maghiara a Camerei de Comert si Industrie din Ungaria, colaborare prin care s-au realizat intalniri internationale ale oamenilor de afaceri romani si maghiari. Pe langa aceste proiecte, cebanii au tinut stranse legaturi prietenesti cu conducerea Universitatii de Vest "Vasile Goldis" din Arad, participand reciproc la manifestarile acestora. Romanii din Bichisciaba sunt informati saptamanal despre evenimentele si informatiile legate de ei prin emisiunea romana a televiziunii orasenesti, realizata de Adriana Cozma.

In ce priveste anul 2006, la Bichisciaba se planuiesc si pe mai departe organizarea balului "Martisor", concursul de povesti pe tara, participarea la festivalul ZENIT, precum si pastrarea legaturilor fratesti cu romani din Romania.

Membrii autoguvernarii au mai vorbit despre scaderea ingrijoratoare a numarului romanilor care isi declara originea lor la recensamant. Gheorghe Marc a accentuat aici, printre altele, responsabilitatea Autoguvernarii pe Tara a Romanilor din Ungaria care ar trebui sa faca ceva pentru stoparea procesului de asimilare, responsabilitate pe care o au de fapt toate autoguvernarile romanesti si organizatiile civile din Ungaria.


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Aniversarea parohiei ortodoxe romane din Munchen, incununata cu succes

     Parohia ortodoxa romana "Naserea Domnului" din Munchen si-a sarbatorit duminica, 5 februarie, implinirea ceor trei decenii de la infiintare, prilej cu care parintele Mircea Basarab a fost onorat de IPS Serafim si PS Sofian cu medalia "Sfinti Martiri Brancoveni".

Evenimentul a avut loc la sediul parohiei, gazduita de biserica Alt-Katholische Kirche, din Blumenstrasse 36, si i-a avut ca invitati de onoare pe ierahul Mitropoliei Ortodoxe Romane pentru Germania, Europa Centrala si de Nord, IPS Serafim, si pe episcopul vicar la aceeasi mitropolie, PS Sofian. Totodata, la sarbatoare au mai fost prezenti si alti inalti reprezentanti ai bisericilor crestine din Bavaria, informeaza parohia-gazda. In cadrul momentului festiv Mitropolitul Serafim a citit mesajul personal trimis de PF Teoctist, patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, iar reprezentantii clerului crestin bavarez si ai Facultatii de Teologie Ortodoxa din Munchen au rostit o serie de cuvinte de lauda la adresa parohiei romanesti.


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
ROMANII DIN DIASPORA
      

- AFRICA -

AFRICA DE SUD
Un numar de 3 000 de originari romani s-au stabilit aici, atrasi de mirajul prosperitatii.

- AMERICA DE NORD–

CANADA
Primii emigranti romani si-au facut aparitia in Canada intre 1882 si 1918. In marea lor majoritate emigrantii erau muncitori agricoli, care au lucrat la inceput la constructia de cai ferate si in agricultura.
Al doilea val poate fi considerat cel de dupa primul razboi mondial pana in 1929, nefiind foarte consistent. Acesta a cuprins rude si prieteni ai celor deja stabiliti in Canada, unii dintre ei reusind sa obtina slujbe in comert sau in profesii care le-au permis accesul in randul clasei de mijloc.
Al treilea val este consemnat la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, pana in anul 1955. Motivele emigrarii au fost, in principal, de ordin politic.
Al patrulea val poate fi apreciat ca fiind in perioada anilor ’70 si ’80, multi dintre emigranti avand o buna pregatire profesionala. Conform statisticilor oficiale canadiene, in 1986 erau inregistrati peste 60 000 de romani - canadieni (origine unica sau multipla). Potrivit oficialilor de la „Imigration Canada”, dupa 1990 circa 3 000 de romani, mai ales tineri, s-au stabilit, anual, in Canada (tara care incurajeaza multiculturalismul etnic/emigratia, prin intermediul Ministerului Federal al Emigratiei si Cetateniei, reprezentat si la nivel provincial)
Daca primul si al doilea val cuprindeau mai ales tarani veniti din Transilvania, Bucovina si Dobrogea, ultimele reunesc romani de diverse profesii din intreaga tara.
In prezent, in Canada traiesc peste 100 000 de romani si originari din Romania, potrivit unor surse neoficiale. Cei mai multi dintre etnicii romani se afla in provinciile Ontario, Quebec, Alberta, Saskatchewan, British Columbia si Manitoba. Orasele cele mai populate de romani sunt: Toronto, Montreal, Kitchener, Windsor, Vancouver, Edmonton si Hamilton.
Caracteristica principala a noilor veniti dupa 1990 este diversitatea de varste si profesii, cele mai multe intelectuale, dar si unele legate de diferite meserii. Cauzele invocate sunt de ordin economic, dublate uneori si de motivatii de ordin politic.
Exista, in prezent, in Canada numeroase personalitati stiintifice de origine romana. In provincia Quebec sunt, de exemplu, 116 profesori universitari intre care si Nicolae Mateescu-Matte (membru de onoare al Academiei Romane).
Comparativ cu alte etnii din Canada, emigratia de origine romana nu este compacta si foarte bine organizata, are o structura amorfa si ocupa pozitii economice, politice si sociale relativ modeste.
In cadrul comunitatii exista o mare diversitatea de opinii si atitudini fata de Romania, unii mentinandu-se, insa, pe pozitii conservatoare, avand retineri si resentimente.
Exista o preocupare crescanda pentru recuperarea proprietatilor din tara, desi multi dintre emigranti nu au facut, inca, vreun demers legal in acest sens si nu sunt, in general, la curent cu legislatia romana in acest domeniu.
Se remarca, de asemenea, o valorificare insuficienta a posibilitatilor de cooperare cu operatori economici din Romania.
Daca generatia veche a reusit sa se grupeze in special in jurul bisericilor (care, din pacate, apartin inca de episcopii diferite), noi emigranti, desi au o pregatire profesionala superioara, se confrunta cu greutatile inceputului vietii in Canada si nu reusesc sa constituie asociatii puternice (intervin si considerente financiare).
Organizatiile diasporei romane actioneaza pentru pastrarea traditiilor culturale si spirituale, afirmarea valorilor romanesti in Canada, strangerea relatiilor cu patria de origine. Intre acestea mentionam: Federatia Asociatiilor Romanilor din Canada, Asociatia Romanilor Canadieni din Ontario, Societatea „Graiul Romanesc” din Windsor, Clubul „Mihai Eminescu” din Regina, Asociatia Sasilor Transilvaneni, Asociatia folclorica „Balada” din Edmonton, Societatea „George Enescu” din Montreal, “Campul Romanesc” de la Hamilton, s.a.m.d.
In ceea ce priveste activitatea editoriala, intre publicatiile in limba romana, mai importante sunt „Cuvantul Romanesc”, revista „Miorita”, jurnalul „TEC Canada”, ziarul „Pulsul Romanesc”, postul de radio „Miorita”, posturile TV „Tele Romanie” (Montreal) si „Tele Romania” (Vancouver).
Pe plan confesional, majoritatea romanilor din Canada sunt crestini ortodocsi. Una dintre cele mai vechi biserici romanesti din Canada (si din America de Nord) se afla la Regina, fiind construita in 1902. Dupa primul razboi mondial s-au construit biserici romanesti in Alberta, Saskatchewan si Monitoba. In ultimul timp s-au construit parohii noi pe coasta de est a Canadei, la Ottawa, si pe coasta de vest, la Vancouver. Singura catedrala romaneasca din Canada se gaseste la Windsor.
Cele trei biserici ortodoxe din Montreal sunt subordonate unor mitropolii diferite: Biserica „Buna Vestire” este subordonata Mitropoliei Ortodoxe Ruse din afara (Mitropolitul Vitalie), biserica „Ioan Botezatorul” il recunoaste pe Mitropolitul Victorin (alaturi de alte 32 de biserici din S.U.A. si Canada), iar Misiunea Ortodoxa din America - pe episcopul Nathaniel (impreuna cu alte 58 de biserici si 24 de misiuni ortodoxe romane din S.U.A. si Canada).
O serie de personalitati marcante ale comunitatii romanesti din Canada au vizitat Romania, intre care: profesor universitar Nicolae Mateescu-Matte, Ionela Manolescu - scriitor, Ion Taranu - fost presedinte al Federatiei Asociatiilor Romanilor din Canada, dirijorul Remus Tzincoca, etc.

STATELE UNITE ALE AMERICII

Statisticile oficiale nord-americane au inregistrat pentru prima data in 1881, 11 emigranti din teritoriile romanesti. In prezent se estimeaza ca in SUA traiesc peste 1 milion de americani de origine romana. Cea mai mare concentrare a originarilor din Romania se afla in orasele din nord-estul SUA - in statele Ohio, Indiana, Michigan, Illinois, Pennsylvania si la New York.
Organizarea institutionala a romanilor din America a constituit una din formele importante de conservare si afirmare a identitatii lor etnice, lingvistice, culturale si religioase.
Alaturi de societati infiintate in primele decenii ale secolului nostru, au fost create asociatii si fundatii in diferite zone ale SUA care au pastrat vie spiritualitatea romaneasca in randul romanilor stabiliti pe pamantul american. Multe dintre acestea au stabilit si mentin legaturi stranse cu institutii similare din tara, au organizat biblioteci, colectii permanente, expozitii si muzee de arta romaneasca.
Publicistica constituie un element esential de prezervare a limbii si etnicitatii romanilor din SUA, de perpetuare a traditiilor istorice, de cultura si civilizatie romaneasca. Tot mai multe emisiuni in limba romana se difuzeaza prin intermediul posturilor de radio si televiziune din Statele Unite. La New York si Los Angeles functioneaza posturi de televiziune conduse de romani sau originari romani stabiliti in SUA.
Un rol deosebit de important in conservarea identitatii romanilor din SUA il are si Biserica Ortodoxa Romana. Inca din 1929 romanii ortodocsi din Statele Unite si Canada au infiintat "Episcopia Misionara", ridicata la rangul de Arhiepiscopie in 1974.
In prezent asistenta religioasa este asigurata de preoti si diaconi romani in majoritatea lacasurilor de cult, avand biserici si case parohiale proprii. In afara acordarii asistentei religioase credinciosilor, Parohia desfasoara o sustinuta activitate culturala, organizand expozitii, spectacole, gale de filme, reuniuni folclorice. Arhiepiscopia editeaza almanahul anual "Credinta" si ziarul trimestrial cu acelasi nume.
In cadrul diasporei romane din America de nord s-au afirmat valorosi oameni de stiinta, filozofi, literati, maestri ai artei interpretative muzicale, profesori universitari, artisti plastici, publicisti etc. Mentionam printre acestia pe profesorii Emil Palade, distins cu premiul Nobel in 1974 pentru descoperiri in domeniul organizarii structurale si functionale a celulei, Emanuel Mardingher, prof. univ. Radu Florescu, istoricul George Ursu, prof. univ.Stephen Fischer-Galati, Anghel Rugina, prof. univ. Maria Manoliu Manea, prof. Virgil Nemoianu, prof. Matei Calinescu, prof. Toma Pavel, etc.
Comunitatea romana din S.U.A. reprezinta, dupa standardele americane, un grup etnic de marime mijlocie. Conform datelor statistice ale recensamintelor din S.U.A., aproape 400 000 de cetateni americani se declara de origine romana, plasand comunitatea romana pe locul al 20-lea, ca marime, in randul celor 71 de grupuri etnice de origine europeana recunoscute oficial. Numarul romanilor care traiesc in S.U.A. este, insa, mult mai mare, tinand seama de faptul ca multi dintre ei nu isi declara originea, fluxul de imigrari continua, iar multi dintre cei stabiliti in S.U.A. nu au dobandit cetatenia americana.
Cea mai mare grupare de comunitati romanesti, numarand fiecare cateva zeci de mii de persoane, se afla statele din nord-este - New York, New Jersey, Pensylvania, Ohio, Michigan, Illinois, zone de destinatie ale primelor valuri de imigranti romani, incepand cu sfarsitul secolului al XIX-lea. California si Florida, destinatii mai recente de imigrare a celor veniti din Romania si de reasezare a unor romani americani din valurile anterioare de imigrare, cunosc o dinamica aparte a comunitatii romano-americane, ajungand sa se plaseze pe locurile doi si dupa New York, in privinta numarului de membri. In ultimii ani, s-au constituit comunitati romanesti care se afla intr-un proces de consolidare si de crestere numerica, in state precum Oregon, Washington. Georgia, Texas, Arizona. In fapt, comunitati romanesti exista in toate statele S.U.A., chiar daca, in unele cazuri, de dimensiuni foarte mici.
Pe langa comunitatile romanesti constituite ca atare, grupate in jurul unor biserici proprii, exista mici grupuri de romani, alcatuite din cateva familii, care frecventeaza o biserica apartinand altei etnii. Exista, de asemenea, americani de origine romana care traiesc izolati de orice comunitate romaneasca, fie din ratiuni subiective (nu doresc sa intretina legaturi cu membrii comunitatii din zona), fie din motive obiective (traiesc in zone in care nu exista alti romani).
Un alt segment important al comunitatii romane din S.U.A., care se suprapune atat comunitatilor constituite, cat si categoriei celor care traiesc izolati de comunitate, este reprezentat de sutele de profesori si studenti romani sau de origine romana care isi desfasoara activitatea in universitati din aproape toate statele S.U.A.
Gradul de coeziune al comunitatii romano-americane este, in general, redus. Foarte frecvent, orice initiativa sau actiune a unei persoane sau a unui grup de persoane este intampinata cu rezerve, printr-o atitudine marcata de divergentele si rivalitatile personale intre membrii comunitatii, suspiciunile reciproce, veleitatile si ambitiile unor lideri de organizatii locale sau cu aspiratii nationale. Exista, insa unele comunitati locale (Cleveland, Detroit, Chicago) in cadrul carora se manifesta o anumita coeziune, ele reusind sa se mobilizeze si sa antreneze un numar semnificativ de membri, in special in cadrul unor manifestari cu caracter cultural, de pastrare a obiceiurilor si traditiilor romanesti. Recent infiintatul Centru Cultural Romanesc, initiativa privata a Societatii Center Focus Publishing, casa de editura care tipareste si singurul anuar al intreprinzatorilor romani din America, dupa cunostintele noastre singura lucrare de acest gen a comunitatilor romanesti din lume, condusa de inimosul Steven Bonica. Acesta a initiat si o campanie de lobby pentru integrarea Romaniei in structurile NATO, prin relatiile sale personale facand cunoscute oamenilor politici americani, cultura si spiritualitatea romaneasca. Din cate cunoastem este una din putinele initiative private de acest gen. De referinta sunt si paginile web:,, ale acestei societati.
Viata comunitatilor romanesti se desfasoara, cu preponderenta, in jurul bisericilor, unde se manifesta autoritatea morala si spirituala a preotului, credinta comuna constituie elementul de coeziune, iar problemele financiar-administrative, care trebuie rezolvate pentru functionarea institutiei, sunt privite cu responsabilitate. Sunt remarcabile eforturile unor comunitati care, pe masura ce se incheaga si se constituie in noi parohii romanesti, se mobilizeaza pentru construirea unei biserici, sau eforturile comunitatilor mai vechi care, la un moment dat, simt nevoia construirii unei noi biserici. Nu lipsesc, insa. Nici aici disensiunile si sciziunile, existand cazuri de divizari ale unor parohii, separari si constituiri de noi parohii numai datorita neintelegerilor dintre credinciosi. Nu este lipsita de relevanta, din acest punct de vedere, existenta, in S.U.A., a doua episcopate ortodoxe romanesti.
Participarea romanilor americani la viata sociala si politica a S.U.A., precum si la actiuni de sustinere a intereselor comunitatii lor sau ale tarii de origine este, in general, lipsita de pregnanta. Sunt foarte rare cazurile in care membri ai comunitatilor romane s-au afirmat, cu succes, in viata politica locala, acestia fiind, cu regularitate, reprezentantii generatiilor mai vechi. A existat un primar de origine romana al orasului Indiana Harbor, Walter Jeorse. Unul dintre primarii orasului Cleveland, Ralph Locher, era nascut in Romania, dar din parinti americani. George Dobrea a fost presedintele Consiliului pentru Educatie din Cleveland, iar Eugen Raica este, in prezent, director al Agentiei pentru Dezvoltare Urbana din statul Michigan.
Cu atat mai dificila a fost ascensiunea in cercurile politice la scara nationala a unor americani de origine romana, cum ar fi cazul lui Martin Hoke, fost membru in Camera Reprezentantilor a Congresului S.U.A. pentru statul Ohio, a carui mama era nascuta in Romania.
Activismul redus al romanilor americani si-a pus amprenta si asupra capacitatii lor de a intreprinde actiuni eficiente pentru sustinerea propriilor interese sau a intereselor tarii lor de origine. Romanii americani au reusit, totusi, sa isi asume, in diferite etape istorice, un rol in sustinerea intereselor Romaniei, dar actiunile lor de lobby nu au fost consecvente si nu au avut decat rareori un efect important. In anumite perioade, din cauze obiective, presiunile romanilor americani asupra cercurilor politice americane s-au indreptat chiar impotriva tarii de origine.
In general, romanii americani care intra in afaceri se limiteaza la activitati de amploare redusa, orientate cu precadere spre servicii destinate membrilor comunitatii - magazine si restaurante cu specific romanesc, agentii imobiliare, de transport sau de expediere a coletelor in Romania, medicina, avocatura etc. In ultima vreme, se remarca, totusi, din ce in ce mai mult, prezenta unor specialisti de origine romana in functii importante, in cadrul unor mari companii americane.
Exista un numar important de organizatii romanesti locale cu profil cultural, care isi propun sa contribuie la pastrarea identitatii membrilor comunitatii romane prin organizarea de evenimente cultural-artistice. Astfel de centre sau asociatii culturale isi desfasoara activitatea in zone de concentrare a romanilor americani cum sunt New York, Cleveland, Chicago, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Atlanta, Florida. Activitatea lor este inegala si se datoreaza, de regula, pasiunii si devotamentului unui grup foarte restrans de persoane, iar frecventa evenimentelor organizate variaza foarte multe. Unele dintre ele au infiintat ansambluri folclorice, mici muzee de arta populara si istorie a comunitatii locale. Deseori, ele participa la evenimente multietnice locale. In multe cazuri, insa, in jurul lor se dezvolta sentimente de invidie si rivalitati personale, obstructionari si actiuni de discreditare din partea unor membrii ai comunitatii.
Un alt tip de organizatii locale, care isi propun un caracter de reprezentare al comunitatilor din anumite zone, il constituie asociatiile de tipul celor infiintate in Chicago (The Romanian American Association of Atlanta)sau in San Antonio (The Romanians of Texas Association). Din pacate, activitatea lor este mai mult veleitara, departe de activismul altor comunitati etnice, caracterizandu-se prin inconsecventa, amploare redusa si formalism.
Consiliul Romano-American, din sudul Californiei, cu participarea tuturor bisericilor romanesti, indiferent de confesiune, pare sa se apropie cel mai mult de tipul de organizatie reprezentativa a romanilor dintr-o anumita zona a S.U.A., prin activismul liderilor si ambitia obiectivelor propuse.
Organizatiile profesionale ale romanilor americani - Romanian Medical Society, Romanian American Lawyers’ Association, Asociatia Generala a Inginerilor Romano-Americani - pot fi considerate organizatii locale, intrucat ele grupeaza un numar restrans de membri dintr-o anumita zona a S.U.A.
Printre cele mai proeminente asociatii profesionale se numara Academia Romano-Americana de Arte si Stiinte (A.R.A.) si Societatea pentru Studii Romanesti (S.R.S.), care grupeaza membri de elita ai lumii academice din Romania si S.U.A. Preocuparile A.R.A. si S.R.S. tind, insa, sa aiba un caracter conceptual teoretic, mai putin sau deloc orientat spre realizarea unor activitati de lobby direct in S.U.A. Dar fiecare dintre cele doua organizatii are capacitatea de a contribui la formarea, in S.U.A., a unei opinii privind evolutiile din Romania.
Exista si cateva organizatii ale unor grupuri etnice originare din Romania, ai caror membru sunt, de asemenea, grupati intr-o zona restransa sau intr-o anumita localitate. The Alliance of Transylvanian Saxons este organizatia societatilor de tip fraternal ale germanilor originari din Romania, care grupeaza un numar de 27 de societati din statele din Mid West. Ziarul sau, „Volksblatt”, reflecta viata acestei comunitati care pastreaza legatura cu tara prin actiuni de ajutorare ale comunitatilor din zonele locuite de minoritatea germana din Romania. Congress of Macedo-Romanian Culture reprezinta un mic grup de macedo-romani din statul Connecticut, care se raporteaza cu mandrie la Romania, tara lor de origine si organizeaza activitati cu caracter cultural in Bridgeport.
Evreii americani de origine romana constituie grupul cu cea mai mare proportie de reusite individuale in viata politica sau in lumea afacerilor. O mare parte dintre evreii americani proveniti din Romania sunt atasati sentimental de Romania, iar unii dintre acestia incearca sa acorde sprijin tarii de origine, in mod individual. Afirmarea unei asociatii a evreilor americani proveniti din Romania nu s-a realizat inca, din cauza campaniei evreilor care acuza nerecunoasterea de catre Romania a Holocaustului din Basarabia, a problemelor privind restituirea proprietatilor si a unor acuzatii - sporadice, dar puternice - privind antisemitismul in Romania.
Organizatiile nationale:
La nivel national, cea mai veche organizatie a romanilor americani, Uniunea si Liga Societatilor Romane din America, grupeaza un numar de 32 de societati fraternale din 15 state. Activitatea acestor societati este insa in declin, fiind orientata cu precadere catre organizarea de evenimente cultural-etnice si, din ce in ce mai rar, catre implicarea ceva mai activa in viata social multietnica a localitatilor lor.
Componenta lor este imbatraniti, numarul membrilor lor scade continuu, din ce in ce mai putini reprezentanti ai noilor generatii (in fapt, membri ai acelorasi familii) manifestand interes pentru continuarea acestui tip de implicare comunitara.
Segmentul de comunitate ce alcatuieste componenta Uniunii si ligii este din ce in ce mai mult afectat de „americanizare” si manifesta un interes scazut pentru problemele romanesti. In prezent, activismul organizatiei se datoreaza, in principal, unui grup restrans de persoane care persevereaza in cultivarea relatiilor cu cercurile politice din Ohio si Michigan si reuseste sa impuna atentiei acestora unele actiuni in sprijinul intereselor Romaniei (clauza natiunii celei mai favorizate, aderarea la N.A.T.O., cazul Ilascu). Ziarul Uniunii si Ligii, „America”, continua sa reprezinte o voce romaneasca (desi este scris mai mult in limba engleza), bucurandu-se de prestigiul celor peste 90 de ani de aparitie neintrerupta. Editarea lui este mai mult rodul efortului personal al domnului Petre Lucaci, care i s-a dedicat mai bine de 40 de ani.
O organizatie creata recent, mai moderna si cu obiective, cel putin in intentie, mai apropiate de conceptul american de lobby este Congress of Romanian Americams (C.O.R.A.). Infiintata in anul 1990, la sugestia lui Richard Schifter - in acel moment asistent al secretarului de stat al S.U.A. - si a congresmenului Frank Wolf, care a insistat asupra necesitatii unirii organizatiilor romanilor americani intr-un comitet de actiune reprezentativ, C.O.R.A. a reunit, initial, reprezentanti ai Episcopatului Ortodox Roman, ai Arhidiocezei Misionare Romane si al Diocezei Greco-Catolice Romane.
C.O.R.A. organizeaza, anual, la Washington, intalniri ale membrilor organizatiei, in cadrul carora sunt dezbatute probleme legate de evolutiile din Romania, implicatiile acestora asupra relatiilor comunitatii romano-americane cu tara de origine si modalitati de sustinere a intereselor Romaniei in fata Administratiei si a Congresului S.U.A. Prin presedintele organizatiei, Armand Scala, care locuieste in zona Washington si poate mentine legatura cu reprezentantii cercurilor politice din capitala, C.O.R.A. reuseste, intr-o anumita masura, sa prezinte factorilor politici americani pozitia unui segment important al comunitatii romane din S.U.A., inclusiv in ce priveste sprijinul pentru Romania.
Organizatia are, insa. Unele slabiciuni care ii afecteaza eficienta. Modul selectiv in care are loc inscrierea in C.O.R.A., pe baza unei contributii financiare, restrange accesul multor romani americani la organizatie si ii diminueaza sansele de a deveni o organizatie reprezentativa. Contestarea caracterului de reprezentativitate al organizatiei si, mai ales, al presedintelui acesteia, de catre alte organizatii sau reprezentanti ai comunitatii face ca aspiratia C.O.R.A. de a deveni o organizatie a tuturor celorlalte organizatii romanesti din S.U.A. sa fie nerealista. Pe langa aceasta, organizatia este nevoita, uneori, sa se plieze la unele pozitii adoptate in cadrul Coalitiei Est-Europene (asociatie a organizatiilor grupurilor etnice central si est-europene, unde C.O.R.S. reprezinta comunitatea romano-americana), care nu corespund intotdeauna intereselor specifice ale Romaniei.
Organizatiile ce isi desfasoara activitatea prin Internet:
In ultima vreme, simultan cu dezvoltarea comunicarii prin reteaua Internet, s-au infiintat o serie de organizatii de tip nou, care utilizeaza acest mijloc de stabilire a unor legaturi cu ajutorul calculatorului. Potentialul lor de lobby este foarte important, intrucat toate institutiile politice americane au adrese e-mail, prin care pot fi contactate si prin care li se pot transmite opinii, proteste, pozitii individuale sau de grup in legatura cu anumite probleme de competenta acestor institutii.
Grupuri de romani din America si din alte tari (in primul rand Canada) au creat, la randul lor, astfel de organizatii - Romanian Lobby, Diaspora Romana - care isi propun sa sustina interesele Romaniei, in principal aderarea la N.A.T.O. Organizatia Diaspora Romana actioneaza, insa, si ca un lobby american traditional, angajand o firma de specialitate din Washington.
a gradului ridicat de coeziune al comunitatilor parohiale, numarului si repartizarii lor in teritoriu, organizarii bine structurate la nivel national. Actiunile de lobby nu constituie, desigur, obiectivul lor principal, dar exista o disponibilitate reala in aceasta directie. Sunt relevante, in acest sens, participarea celor doua Episcopate ortodoxe la activitatea C.O.R.A. si implicarea unui numar mare de biserici romanesti din S.U.A., apartinand tuturor cultelor, in campania pentru aderarea Romaniei la N.A.T.O.
Religia are un rol foarte important in societatea americana, iar ecleziastii se bucura de influenta, respect si acces la factorii politici de decizie.
Numarul statelor in care exista biserici ale romanilor americani se ridica la 27, ceea ce face, teoretic, ca un lobby coordonat al bisericilor romanesti sa aiba capacitatea de a influenta un numar majoritar de membri ai Congresului S.U.A., inclusiv 54 de senatori. O problema esentiala, dar nu insurmontabila, ramane realizarea unitatii de actiune a organizatiilor religioase ale romanilor americani.
Organizatiile religioase romanesti se pot constitui in grupuri de presiune si pot actiona sectorial, chiar in absenta unei unitati interconfesionale. Bisericile ortodoxe, prin cele doua Episcopate, reprezinta 50-60% dintre americanii de origine romana, deci pot vorbi in numele unui numar important de cetateni americani. Dioceza Greco-Catolica si bisericile membre pot exercita influenta asupra segmentului de factori politici catolici din S.U.A. si pot antrena sprijinul Bisericii Catolice din aceasta tara, deosebit de puternica. Asociatia Baptista Romana si Asociatia Bisericilor Penticostale Romane pot actiona asupra segmentului majoritar neoprotestant reprezentat de Congresul si Administratia S.U.A. Forta de persuasiune a asociatiilor neoprotestante este sporita de legaturile stranse ale acestora cu asociatiile de care tin la nivel national.
Trebuie mentionata, insa, sensibilitatea manifestata de membrii bisericilor greco-catolice si neoprotestante romane din S.U.A. fata de orice problema perpetuata sau nou aparuta in relatia dintre bisericile corespondente din Romania si Biserica Ortodoxa Romana majoritara, statul roman sau opinia publica din tara noastra. Orice astfel de problema afecteaza, instantaneu, pe romanii greco-catolici sau neoprotestanti din S.U.A., importanta ei este de multe ori amplificata, iar potentialul de lobby pro-roman se intoarce, in astfel de situatii, impotriva Romaniei.

- AMERICA LATINA -

MEXIC
Emigratia romana din Mexic este alcatuita din aprox. 50 de familii, fiind concentrata in special in capitala. In cadrul acestei emigratii, aprox. 20% sunt romani, restul reprezentand etnici evrei, unguri si germani. Pana in prezent, comunitatea romaneasca din aceasta tara nu a fost organizata in asociatii culturale si nu are organe de presa.


- AMERICA DE SUD -

ARGENTINA
In Argentina sunt stabilite cca. 10 000 persoane de origine romana, majoritatea fiind concentrate in Buenos-Aires, iar in grupuri mai mici in Mendoza, La Plata, Cordoba si Rosario.
Mare parte dintre ei, dispun de o pregatire profesionala superioara, fiind ingineri, profesori, istorici, comercianti, care ocupa pozitii relevante in viata economica si politica din Argentina.
In marea lor majoritate, acestia participa la actiunile vizand promovarea traditiilor nationale, culturale si istorice.
Din punct de vedere social-politic, emigratia romana din Argentina este impartita in 2 categorii: emigratia economica (stabilita inaintea primului razboi mondial si in perioada interbelica) si emigratia politica (venita la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, in momentul instaurarii dictaturii comuniste in Romania.)

BRAZILIA
In Brazilia, primele concentrari de romani au aparut in perioada interbelica, in special in zonele Rio de Janeiro si Sao Paulo, alcatuind emigratia economica. Incepand cu anul 1960, in Brazilia s-au stabilit, prin casatorie, reintregiri de familie etc., un numar relativ mare de persoane, in general tineri, cu pregatire superioara in diverse domenii, care s-au integrat in viata sociala si economica. Datorita faptului ca in momentul stabilirii in Brazilia, majoritatea emigrantilor romani erau persoane tinere, descendentii lor sunt in general, educati in spiritul si traditiile acestei tari.
In preajma aniversarii unor momente semnificative din istoria poporului nostru, in cadrul comunitatilor romanesti din Brasilia, Rio de Janeiro si Sao Paulo s-au organizat actiuni constand din gale de filme, vernisajul unor expozitii de arta etc., care s-au bucurat de audienta in randul participantilor si au fost reflectate corespunzator in mass-media locala.
La ora actuala sunt estimati cca. 1 300-1 400 de romani si originari romani, concentrati in Sao Paulo, Rio de Janeiro, Curitiba, Porto Alegre si Belo Horizonte. Exista un numar semnificativ de institute si societati romano-braziliene, acestia fiind recunoscuti ca iubitori ai culturii si spiritualitatii romanesti.

PERU
Diaspora romana din Peru s-a constituit prin emigrari, care au avut loc in special pana in 1970 si prin casatorii mixte. Conform unor date statistice din 1987, numarul persoanelor care formeaza colonia romana era de aproximativ 100.

VENEZUELA
Diaspora romana din Venezuela este formata din aproximativ 10 000-12 000 de persoane, avand ramificatii in cele mai diverse cercuri financiare si comerciale din aceasta tara. Se observa activitatea unor nuclee de originari romani in special la Puerto la Cruz, Maracaibo, Maracay si Puerto Ordaz. In Caracas, dupa statisticile oficiale, se afla in jur de 400 de emigranti originari din Romania, grupati in jurul "Casei Romane". In anul 1996, in luna iunie, la Caracas urma sa fie sfintita o biserica, executata in Romania, dupa modelul bisericilor traditionale de lemn din Maramures.

COLUMBIA
In Columbia traiesc in prezent cca. 40 de persoane de origine romana, stabilite in aceasta tara dupa anul 1970, in general, prin casatorie cu cetateni columbieni care si-au efectuat studiile superioare in Romania.
Aceste persoane, in majoritatea lor, nu dispun inca de o situatie materiala deosebita si pozitii importante in structurile de putere si administrative columbiene. Ca o caracteristica a diasporei romane din Columbia este participarea constanta a membrilor acestora la actiunile culturale dedicate Romaniei, organizate sub egida "Asociatiei de Prietenie Romano - Columbiana".
Aceasta asociatie este condusa din 1993, de Simona Prepelita de Diaz Rincon (presedinte) si Gabriela Bocanete de Ullca (secretar).

- AUSTRALIA -

AUSTRALIA
In Australia se afla aproximativ 50 000 de persoane originare din Romania, cifra care include, in afara de romani si etnicii maghiari, greci, evrei, germani, sarbi si croati proveniti din tara noastra. In cea mai mare parte acestia sunt concentrati in marile orase australiene: Sydney, Melbourne, Adelaide, Brisbane, Perth, New Castle etc.
Primii romani au ajuns in Australia la sfarsitul secolului al XIX-lea, numarul lor crescand sensibil in perioada interbelica. Dupa al doilea razboi mondial, cei mai multi au provenit din lagarele de refugiati din Austria, Germania, Italia, Turcia si Grecia.
Inainte de decembrie 1989, romanii au ajuns in Australia atat pe cai legale, cat si ilegale, indeosebi prin lagarele de imigrare. Dupa 1990, autoritatile australiene au initiat o campanie de atragere a tinerilor specialisti din Europa de Est, in Romania inregistrandu-se in acest context mai multe cereri de emigrare in aceasta tara.
Evolutia situatiei politice din Romania a fost urmarita cu viu interes de comunitatea romana din Australia, reprezentanti ai acesteia participand la diversele intalniri organizate de conducerea statului roman cu diaspora romana.
Romanii din Australia sunt organizati in asociatii, societati culturale sau sunt arondati unor biserici ortodoxe romane din marile metropole australiene.
In cazul aplicarii politicii multiculturale (concept formulat in perioada 1972-1975 de guvernul condus Gough Whitlam) in randul celor 160 de grupuri etnice, autoritatile australiene au creat institutiile si infrastructura necesara. La nivel federal institutia care coordoneaza intreaga activitate in domeniul etnice si al imigrarii este Ministerul Imigrarii si Afacerilor Multiculturale („Department of Immigration and Multicultural Affairs”) - M.I.A.M. condus de un ministru numit de partidul de guvernamant. In fiecare stat functioneaza, de asemenea cate un minister care se ocupa de aceasta problematica numai la nivelul statului respectiv. Acestea sunt in conexiune directa cu ministerul federal reusindu-se astfel aplicarea unei politici unitare pe intreg teritoriul Australiei.
La fiecare centru, pentru fiecare grup etnic, a fost creat un comitet coordonator numit „Steering Committee”, care este condus de un reprezentant al Ministerului Imigrarii si Afacerilor Multiculturale (M.I.A.M.) din statul respectiv si care este compus din toti sefii de asociatii si organizatii ale grupului etnic respectiv.
Acest comitet se intruneste lunar discutand probleme legate de comunitatea etnica, se fac propuneri privind activitatile de viitor etc. Prin aceasta actiune autoritatile australiene cunosc in amanunt toate activitatile grupului etnic respectiv, preocuparile si framantarile sale. Informatiile se analizeaza si stocheaza pentru a se urmari evolutia comunitatii etnice in cauza. La nivel de stat, fiecare grup etnic mai important are una sau mai multe asociatii care desfasoara activitati de servicii in slujba comunitatii respective. Ele beneficiaza de fonduri de la guvernul fiecarui stat, care se aloca anual pe baza unui program de activitati pentru care se intocmeste un plan de cheltuieli si se aproba un buget.
O atentie deosebita este acordata de autoritati mass-mediei cu profil etnic. Functie de posibilitati, comunitatile etnice pot tipari publicatii in limba proprie si pot avea emisiuni la posturile de radio si TV. In acest scop la dispozitia gruparilor etnice se afla postul national radio - TV S.B.S. („Special Broadcasting Services”) unde pot difuza emisiuni de conceptie proprie. Fondurile necesare functionarii acestui canal radio-TV sunt acoperite de la bugetul federal. Pe langa acest post national mai exista statii locale radio-TV care se autofinanteaza din donatii si reclame.
„Multiculturalismul” in Australia
Australia este un stat federal constituit din 5 provincii si 2 teritorii, cu o populatie in componenta careia intra circa 160 de etnii. Numarul mare de indivizi de origine diferita se datoreaza, in principal, masivei imigrari de dupa cel de-al doilea razboi mondial, statisticile oficiale inregistrand in 1997 4,5 milioane de cetateni, a caror limba materna este alta decat engleza, reprezentand aproximativ 25% din populatia tarii. In deceniul al IX-lea s-a inregistrat numarul cel mai mare de imigranti (cca. 1,1 milioane de persoane), depasind astfel cu doua treimi nivelul acceptat de SUA si Canada, proces care s-a datorat, in principal, atitudinii permisive a guvernului de la Canberra, ce a pus in aplicare un program special de reunificare a familiilor, 70 % din cei sositi beneficiind de acesta, si a redus conditiile impuse pentru imigrare. Desi, din punct de vedere al sporului de populatie, acest fenomen a avut un impact deosebit, in plan economic statul s-a confruntat cu probleme majore, o mare parte din cei veniti neputandu-se integra in sistemul australian al pietei fortei de munca, semnificativ fiind faptul ca, la inceputul anilor '90, aproximativ 27% din imigrantii deceniului anterior traiau numai din ajutorul social acordat de guvern, situatie care a generat o presiune considerabila asupra bugetului, cu consecinte negative pentru datoria externa a tarii.
Inca de la inceputul aparitiei fenomenului de imigrare, dupa constituirea statului federal, autoritatile australiene nu i-au definit pe noii veniti drept „minoritari”, ci „grupuri etnice”, notiune care s-a perpetuat in timp, indiferent de politicile succesive adoptate in aceasta problematica. Ignorand ca fiecare dintre aceste etnii a adus in Australia traditiile si obiceiurile proprii poporului din care provine, autoritatile australiene au incercat initial sa aplice o politica dura, de asimilare fortata, care nu a dat rezultatele scontate, datorita gradului mare de diversitate si conditiilor sociale si economice precare existente in prima jumatate a acestui secol. Pe de alta parte, distanta fata de tarile de provenienta, sentimentul izolarii si respingerea lor de catre populatia locala i-au determinat pe imigranti sa caute modalitati de a se intalni unii cu altii, sa-si construiasca lacasuri de cult, sa se organizeze in asociatii culturale si de ajutor si sa-si editeze propriile publicatii. Aceasta realitate si evolutia societatii au determinat treptat autoritatile sa acorde mai multa atentie si importanta procesului de integrare a imigrantilor. Astfel, in anul 1970, Malcom Fraser, prim-ministru din acea perioada, a introdus conceptul de „multiculturalism” pentru a defini adevarata structura a societatii australiene, abandonandu-se astfel oficial politica de asimilare aplicata pana atunci. Notiunea respectiva cuprinde un complex de mijloace si metode de actiune vizand coordonarea unei diversitati de interese catre un vector comun, in scopul fauririi unei societati in care sa fie integrate toate grupurile etnice. Raspunderea pentru aplicarea acestui program revenea atat grupurilor etnice, cat si Ministerului pentru Imigrare si Afaceri Multiculturale.
O componenta importanta a programului respectiv o reprezinta „presa etnica” care cuprinde totalitatea publicatiilor in limba materna, engleza sau bilingve, editate de catre diferitele grupuri etnice din Australia, in scopul pastrarii caracteristicilor etnolingvistice si culturale.
Importanta deosebita a acestor publicatii in domeniile social si cultural este determinata de obiectivele urmarite: facilitarea interactiunilor sociale; difuzarea unor informatii privind realizarile culturale inregistrate in tara de origine si in Australia; oferte de munca si alte facilitati privind posibilitatile de calificare in diverse profesii; accesul la diferite servicii sociale; mediatizarea evenimentelor de ordin social din cadrul grupului etnic respectiv sau al altor comunitati, precum si din intreaga societate australiana; acordarea de asistenta pentru integrarea rapida in societate a noilor veniti. Adesea revistele contin adevarate forumuri de dezbatere publica asupra principalelor probleme de politica interna si externa ale Australiei.
Urmand evolutia sociala si transformarile din cadrul comunitatilor etnice, mai mult de 50% din publicatii au aparut in ultimii 10 ani, o treime dintre ele apartinand unor companii, 25% au coproprietari persoane fizice, iar restul sunt editate de diferite asociatii si organizatii ale comunitatilor. Situatia financiara a presei etnice este de cele mai multe ori precara, in prezent circa 25% din acestea supravietuind datorita publicarii, contra cost, a unor reclame si anunturi ale guvernului federal.
Datorita lipsei de experienta si slabei pregatiri a redactorilor, multe din revistele respective sunt considerate de catre specialistii autohtoni ca lipsite de continut, deoarece se refera mai mult la propriile traditii si in consecinta masa larga a societatii australiene nu este interesata sa le achizitioneze. La nivelul grupurilor etnice insa, se apreciaza ca este mai putin importanta calitatea stilistica a acestora, mult mai relevant fiind rolul lor in mentinerea si cultivarea identitatii etnolingvistice proprii.
Pentru a asigura stabilitatea si a evita aparitia unor conflicte sociale, guvernul monitorizeaza presa etnica si intervine deseori pentru corectarea, dirijarea sau sprijinirea ei financiara. In acest sens Ministerul Imigrarii si pentru Afaceri Multiculturale initiaza periodic studii sociologice asupra principalelor 100 de publicatii etnice, concluziile acestora fiind folosite pentru stabilirea unor noi directii de actiune, iar acolo unde sunt constatate anumite tendinte de polarizare a atentiei editorilor spre probleme de interes pentru autoritati, se intervine „mascat” sub forma acordarii unei asistente de specialitate.
Motivatia oficiala invocata de autoritati pentru efectuarea unor astfel de analize o constituie realizarea unei intrepatrunderi intre interesele sociale specifice grupurilor etnice si cele ale intregii societati, precum si ale politicii guvernului, evidentiindu-se rolul presei etnice in stabilirea unei legaturi intre diferitele sectoare sociale, intre stat si cetateni, precum si diferitele comunitati si populatia majoritara.
Desi este realizat sub o forma aparent democratica, in realitate controlul guvernului se transforma intr-o supraveghere si dirijare stricta, cu caracter politic, ce urmareste asimilarea treptata a grupurilor etnice.
In cadrul programului „multicultural”, de integrare a grupurilor etnice in societatea australiana, la initiativa guvernului si cu sprijinul comunitatilor si al marilor companii a fost elaborat proiectul „Piata Multiculturala”, in care sunt cuprinse domeniile comunicarii, marketingului si reclamei. Astfel, a fost constituita o „retea de consultari bilingve”, in engleza si limbile materne ale principalelor grupuri etnice, destinata sa acorde asistenta companiilor, organizatiilor guvernamentale si neguvernamentale interesate de dezvoltarea legaturilor cu aceste categorii de populatie.
Cu toate ca activitatea guvernului in problema grupurilor etnice a fost apreciata de specialisti, conducand la o accelerare a procesului de integrare a comunitatilor in societatea australiana, eforturile de subventie si consecintele acestora asupra unor ramuri economice au determinat luarea unor pozitii opuse politicii statului privind imigrantii. Astfel, in 1994, un grup de cercetatori in domeniul etnic si social atragea atentia autoritatilor asupra acestui fenomen, sustinandu-se ideea reducerii la 50.000 a numarului de imigranti acceptati anual. In acelasi timp se solicita reconsiderarea si reformularea programelor pentru sprijinirea comunitatilor etnice, deja constituite sau in curs de formare, in scopul reducerii cheltuielilor uriase necesare aplicarii acestora. La grupul respectiv au aderat ulterior si alte personalitati din domenii legate de aceasta problema, care au incercat sa demonstreze ca notiunea de „multiculturalism” este depasita de evolutia sociala. Reprezentantii organizatiilor etnice au atacat foarte dur aceste tendinte, acuzandu-i pe promotorii lor de rasism si incalcare a drepturilor omului.
In 1995, in timpul guvernarii laburiste, Biroul pentru cercetari in domeniul imigrarii, multiculturalismului si populatiei, de pe langa Ministerul Imigrarii, a elaborat un studiu autorizat prin care a prezentat guvernului concluzii aproape similare cu cele ale grupului de specialisti mentionat anterior.
Astfel, se aprecia ca, o perioada de timp, „multiculturalismul” a avut un efect benefic asupra dezvoltarii societatii australiene, cand imigrantii au putut sa se integreze rapid si sa-si aduca o contributie insemnata la constituirea unor relatii democratice. Dupa anul 1990, insa, situatia a inceput sa se schimbe, economia precara a unor state asiatice generand o imigrare masiva, iar persoanele respective, prin traditiile, cultura si obiceiurile lor total diferite de cele ale europenilor au condus la crearea unor blocuri compacte, foarte greu de patruns cu metodele rafinate ale „multiculturalismului”.
In aceste conditii, pentru autoritatile australiene devine tot mai evidenta necesitatea reformularii notiunii respective sau chiar inlocuirea acesteia cu un alt program care sa corespunda etapei actuale de dezvoltare a societatii.

- EUROPA -

AUSTRIA
Comunitatea romana din Austria numara peste 23 000 de persoane organizati in asociatii. Un liant al comunitatii romane il constituie Comunitatea Ortodoxa si Parohia Romana din Viena, precum si cea din Salzburg.
In randul diasporei romane din Austria se numara personalitati de prestigiu: Ioan Holender, directorul Operei de Stat din Viena, prof. Ana-Maria Altman, dipl. ing. Silvia Brandstatter, artistul Teodor Ciurdea, prof. univ. Leonora Geanta, Luminita Nielsen, om de afaceri, familia medicilor Savulescu, Fritz Frank, actorul Dinu Dumitrescu, scriitorul Amos Chitta etc.
NR. ROMANI potrivit Ambasadei Romaniei – 30 000.

BELGIA
Procesul de constituire a emigratiei romanesti din Belgia a inceput in contextul social politic al celui de-al doilea razboi mondial. Se apreciaza ca diaspora romana din Belgia numara, inainte de 1990, cca 700 de persoane. Imigrantii romani mai vechi sau mai noi, in general cu un nivel de pregatire universitara, s-au integrat in mod firesc in societatea belgiana, fara insa a ocupa pozitii importante pe plan politic sau economic; ei s-au afirmat cu precadere in viata stiintifica si cultural artistica. Din anul 1990 s-au mai stabilit in Belgia cca. 2 500 cetateni romani, din care cca 2 400 au cerut azil politic, romanii situandu-se pe primul loc la cereri de azil in aceasta tara. Din punct de vedere al statului juridic, o parte insemnata a etnicilor romani din Belgia a renuntat la cetatenia romana, adoptand-o pe cea belgiana. Se remarca, totodata, ca persoanele care s-au casatorit cu cetateni belgieni, in marea lor majoritate beneficiaza de statutul de cetateni romani cu domiciliul in strainatate.
In viata stiintifica si cultural artistica belgiana se evidentiaza prezenta unor personalitati de prestigiu de origine romana, recunoscute ca atare, printre care acad. prof. dr. Radu Balescu, membru al Academiei Regale a Belgiei si membru de onoare al Academiei Romane, profesorii universitari Michel Steriade, Mihai Nasta, Ion Negrutiu, violonista Lola Bobescu, s.a.
Emigratia romana din Belgia traieste in cea mai mare parte la Bruxelles. Desi numeric redusa, acesta a reusit, prin eforturi proprii sau cu sprijinul unor personalitati autohtone, sa-si constituie propriile forme de organizare, care i-au facilitat mentinerea legaturilor cu patria mama si promovarea valorilor spirituale romanesti peste hotare. Un rol important in mentinerea in randul comunitatii romane din Belgia a constiintei de neam si de credinta revine Bisericii Ortodoxe, subordonata Patriarhiei Romane. Sub ingrijirea acesteia apare publicatia trimestriala "Strana stramoseasca".
La Universitatea din Liège functioneaza un lectorat de limba, cultura si civilizatie romaneasca.

DANEMARCA si alte tari nordice
Circa 2 000 de romani traiesc in Danemarca, aproximativ 800 in Norvegia (dupa unele statistici, numarul lor s-ar ridica la peste 2 000) si cateva sute in Finlanda. Nu avem alte date concrete despre aceste comunitati.

ELVETIA
Numarul romanilor stabiliti in Elvetia se ridica la cateva mii, fiind stabiliti in jurul celor doua mari orase Geneva si Lausanne, precum si in Elvetia germana sau in Ticino. Etnicii romani din Elvetia au constituit comunitatea romana din Elvetia, care grupeaza doar aproximativ 10 % din numarul total al acestora.
Din 1991 la Geneva functioneaza biserica "Sfantul Ioan Botezatorul", la care serviciul religios este oficiat de un preot roman. Tot la Geneva functioneaza bisericile ortodoxe romane "Invierea Domnului" si "Nasterea Maicii Domnului", iar la Lausanne biserica "Sfantul Gheorghe".
Comunitatea romana din Elvetia editeaza revista "Caminul Romanesc" care apare trimestrial.
Printre personalitatile marcante ale comunitatii romane din Elvetia se afla Printul Dimitrie Sturza, om de afaceri, Alexandru Safran, rabin sef al Genevei, Mihai Sanzianu, pictor, Pascal Rutta, scriitor, medicul Dan Mirescu si altii.

FRANTA
Primii emigranti romani la Paris au fost intelectuali atrasi de ideile Revolutiei franceze din 1789.
In 1939, romanii din Paris s-au organizat intr-o Societate Romaneasca cu biblioteca proprie, constituindu-se colonia romana. In contextul istorico-politic interbelic si in perioada imediat urmatoare celui de-al doilea razboi mondial, numarul emigrantilor romani din Franta a sporit semnificativ.
In prezent, diaspora romana din Franta este apreciata la aproximativ 60 000 de persoane.
Din punct de vedere al statutului juridic, cea mai mare parte a etnicilor romani din Franta a renuntat la cetatenia romana, optand pentru cea franceza. Bipatrizii, in numar mai redus, au continuat sa mentina si unele legaturi cu tara, cu precadere de natura familiala.
O categorie restransa de etnici romani o reprezinta apatrizii. Acestia, renuntand la cetatenia romana, la cererea lor expresa sau prin retragere, si nefiind in masura sa indeplineasca conditiile cerute de reglementarile tarii de resedinta in materie de naturalizare, au fost marginalizati de autoritatile franceze si de mediile in care traiesc.
Caracteristica principala a emigratiei romane din Franta o constituie faptul ca majoritatea acesteia, mai veche sau mai noua, are o pozitie pozitiva fata de patria de origine.
O parte relativ importanta a intelectualitatii de origine romana, a fost si este apreciata unanim in viata culturala franceza contemporana, fiind ilustrata de nume ca dramaturgul Eugen Ionescu, filosoful Emil Cioran, actrita Elvira Popescu, sculptorii George Apostu, Etienne Hajdu si Idel Ianchelevici, compozitorul Vladimir Cosma, scriitorul Petru Dumitriu, Dumitru Tepeneag, Paul Goma, cineastul Paul Barbaneagra si multi altii.
Emigratia romana din Franta este concentrata in marea ei majoritate la Paris si in unele centre urbane, printre care Marsilia, Bordeaux, Montpellier, Metz, Grenoble, Saint Nazaire, Narbonne, Avignon, Verneuil, Valance etc. In decursul anilor aceasta si-a creat, prin eforturi proprii sau cu sprijinul unor personalitati autohtone, unele asociatii cu caracter cultural, destinate propagarii valorilor spirituale romanesti.
Nr de romani din Franta si Belgia este estimat de Ambasadele Romaniei in aceste tari la 60 000 de persoane.

GERMANIA
Emigratia din Germania s-a constituit in valuri succesive, indeosebi dupa anul 1940. Surse ale Ministerului Federal de Interne al Germaniei estimeaza numarul sasilor si al svabilor originari din Romania la cca. 550 000 persoane, iar cel al azilantilor proveniti din Romania la cca. 150 000 de persoane. Ambasada Romaniei in Germania estimeaza insa numarul de romani ca fiind de 200 000 plus cei aproximativ 1,5 milioane de sasi si svabi vorbitori de limba romana.
In Germania, Biserica Ortodoxa Romana, ca singura forma institutionala acceptabila, ar putea juca un anumit rol, prin Mitropolia Ortodoxa pentru Germania si Europa Centrala si parohiile sale din Hamburg, Munchen, Offenbach, Salzgitter, Baden-Baden si Nürenberg, in cultivarea traditiilor romanesti si pastrarea identitatii lingvistice si religioase. Numirea recenta a Episcopului Sofronie, tanara personalitate a ortodoxismului romanesc, aduce cu sine o speranta in reintregirea comunitatii si implicarea ei in pastrarea si promovarea spiritualitatii romanesti in lume.
Printre personalitatile de prestigiu romane stabilite in Germania se numara prof. dr. ing. Radu Popescu-Zeletin, prof.dr. Eugen Coseriu, Radu Barbulescu, redactor sef al revistei "Observator", istoricul de arta Pavel Chihaia, prof. Vladimir Iliescu, Ion Iancu Bidianu, directorul Institutului din Freiburg, prof. Vasile Barba, prof.dr. Dionisie Ghermani, dr. Viorel Roman, consilier academic la Universitatea din Bremen, dr. Gheorghe Olteanu, publicist, dna. Brandusa Massion, fondatoarea CROM-RHINMAIN, dl. Mircea Tudoran, publicist, familia Ciurea, cunoscuti scriitori si publicisti, istoricul de arta Eugen Cojocaru si multi altii.

ITALIA
Diaspora romaneasca din Italia numara, dupa unele estimari, cca 25 000 de persoane, caracterizandu-se prin structuri destul de eterogene.
In ultimii 20 de ani s-au constituit comunitati romanesti in zonele oraselor Roma, Milano, Torino, Bari, Verona, Florenta si altele, cu precadere in jurul bisericilor ortodoxe romanesti. In Italia functioneaza mai multe asociatii culturale, centre de studii, fundatii cu caracter romanesc, dintre care unele editeaza si publicatii in limba romana.
Predarea limbii si civilizatiei romane se bucura de o veche traditie in Italia, indeosebi la Universitatile din Roma, Milano, Torino, Florenta, Napoli, Padova, Pisa, Udine, Catania. La universitatile din Roma, Pisa, Torino, Padova, Milano functioneaza, pe langa catedrele de romana, si lectori trimisi de Ministerul Educatiei Nationale din tara.
Intre personalitatile de prestigiu romane sau originare din Romania stabilite in Italia mentionam pe compozitorul Roman Vlad, pe istoricul prof. Bianca Valota-Cavalotti, pe lingvistii Sorin Stati si Alexandru Niculescu, pe artistii plastici Lucky Galaction, Radu Dragomirescu si Camilian Demetrescu, pe artistele lirice Elena Cerni, Gabriela Cegolea si Ioana Ungureanu, pe violonista Liliana Stefanescu Scagno, pe balerini Gheorghe Iancu si Marinel Stefanescu si altii.
Fundatia are bucuria de a fi contribuit la infiintarea unei noi forme asociative si anume „Asociatia Romanilor din Milano” condusa de dna. Prof. Marioara Carlan Salvadeo.
Conform Ambasadei Romaniei in Italia ar trai meleaguri italiene in jur de 200 000 de romani dintre care doar 40 % cu statut legal.

LUXEMBURG
In Marele Ducat de Luxemburg traiesc aproximativ 300 de romani.

OLANDA
Diaspora romana din Olanda este estimata la cca 2 000 de persoane. In Olanda functioneaza o biserica ortodoxa romana deservita de un preot numit de Patriarhia Romana, care editeaza revista anuala "Marturie ortodoxa".
In randul reprezentantilor de seama ai comunitatii romane din Olanda se numara Monica Savulescu-Voudouris, prof. dr. Sorin Alexandrescu, prof.dr.ing. Constantin Gallin, Radu Manoliu, Petre Calaraseanu, Gheorghe Pop etc.

POLONIA
Pe teritoriul Poloniei, in afara populatiei majoritare, traiesc, in prezent, conform aprecierilor oficiale, circa 1,5 milioane cetateni apartinand minoritatilor nationale, ceea ce reprezinta aproximativ 4% din numarul total de locuitori ai tarii.
Comunitatea romana numara mai putin de o mie de persoane, majoritatea fiind stabiliti in Polonia prin casatorie si avand profesiuni diverse, in cea mai mare parte insa fara a detine pozitii sociale deosebite.
Ambasada Romaniei de la Varsovia organizeaza anual intalnirea de ziua nationala cu minoritatea romana, membrii acesteia raspunzand, in general, pozitiv si la alte manifestari indeosebi pe linia culturala.
In Polonia se afla mici grupari etnice de armeni (8-15 mii), tatari (5 mii) care nu sunt considerate minoritati nationale, avand insa traditii culturale si religioase distincte.

PORTUGALIA
In Portugalia traiesc aproximativ 500 de romani. Nu avem insa numarul exact al celor plecati sau stabiliti dupa 2002, cand s-a inceput migrarea fortelor de munca catre aceste tari.

SLOVACIA
O comunitate de aproximativ 9 000 de originari din Romania se afla in sudul Slovaciei, majoritatea acestora provenind din randul etnicilor slovaci intorsi in patria lor de origine.
In Republica Slovaca nu se poate vorbi despre existenta unei comunitati romanesti propriu-zise. Numarul persoanelor de origine etnica romana este de cateva zeci care s-au stabilit in aceasta tara urmare a unor casatorii mixte, cu cetateni slovaci.
In aceste conditii, prin intermediul actualelor lor familii, cetatenii de origine romana au fost asimilati complet de mediul in care traiesc. Nu exista scoala sau biserica romaneasca.

SPANIA
In Spania traiesc aproximativ 2 500 de romani, in zone ca Madrid, Barcelona, Bilbao, avand o puternica parohie in capitala tarii, scoli si sectii in limba romana la Madrid si Salamanca. Au fost create unele asociatii romanesti, cum sunt: "Comunitatea romanilor din Spania" (Barcelona), "Fundatia Culturala Romana" (Madrid). In Spania au activat si activeaza personalitati de origine romana ca Vintila Horia, Alexandru Cioranescu, George Uscatescu si alti scriitori, artisti, medici, ingineri. Din cauza migratiei recente a fortelor de munca, numarul romanilor care s-au stabilit in Spania este in continua crestere. Acestia si-au creat mici comunitati in jurul carora graviteaza toata activitatea culturala, fiind infiintate chiar clase de limba romana pe langa bisericile existente. Ca si in Portugalia, romanii ajunsi in aceasta tara dupa 2000 si-au infiintat mai multe ziare prin care tin la curent conationalii lor cu actualitatea din tara, dar in care isi ofera si serviciile. Din cauza acestei fluctuatii de populatie originara din Romania nu putem avea un numar exact al etnicilor romani traitori in Spania insa Ambasada Romaniei in Spania ii estimeaza la 100 000 dintre care doar 40% au statut legal.

SUEDIA
In Suedia traiesc circa 13 000 de originari din Romania dar si multi romani timoceni (de pe Valea Timocului sarbesc), al caror numar nu il cunoastem nici macar cu aproximatie. In cea mai mare parte sunt de origine romana, existand si grupuri compacte de maghiari, si un numar redus de evrei. Aproximativ 2 000 au statutul de cetateni romani cu domiciliul in strainatate, 21% dintre acestia fiind maghiari.
In ultimii ani, numarul originarilor din Romania care au obtinut dreptul de sedere si munca in Suedia a cunoscut o crestere insemnata, insa este de remarcat ca romanii nu figureaza, din punctul de vedere numeric, in statisticile oficiale referitoare la emigranti in raport cu cei proveniti din Finlanda, Grecia, Turcia, Polonia, Ungaria. Avand in vedere ca este relativ recenta, imigratia romana nu dispune de o organizatie proprie la nivelul Suediei.
Unii romani au reusit, totusi, sa ocupe posturi in concordanta cu pregatirea lor profesionala (invatamant, cultura si chiar mass-media), insa sunt foarte putini cei care au acces la valorile culturale si spirituale autohtone si care sa ocupe functii pe plan administrativ, economic ori politic. Romanii din Suedia originari din Romania sunt grupati, in general, in principalele centre economice, Stockholm, Göteborg si Malmö, unde exista si parohii ortodoxe.
Conform statisticilor suedeze din 1996, in Suedia traiesc urmatoarele categorii de romani sau originari din Romania:
- 7015 cetateni suedezi de origine romana;
- 4186 cetateni romani;
- 1605 cetateni suedezi de origine romana – a doua generatie (nascuti in Suedia);
- 839 romani nascuti in Suedia, prima generatie;
In realitate, se considera ca aceasta cifra este cu cca. 3 000 mai mare, deoarece statisticile suedeze nu-i cuprind decat pe cei care au rezidenta permanenta (PERMANENT UPEHOLTISTON) care se acorda numai dupa 3 ani de sedere neintrerupta in Suedia.
Cea mai mare concentrare de persoane originare din Romania este in partea de sud a Suediei, in zona Malmo-Solvesborg-Goteborg, unde traiesc cca. 70% din total. In zona Stockholm se apreciaza ca exista cca. 2 000 de romani.
Pe categorii profesionale, predomina pensionarii si persoanele cu functii destul de modeste in diverse sectoare de activitate. Cei mai bine situati sunt medicii, inginerii, cercetatorii – in numar insa redus. Si mai putini sunt oamenii de afaceri de anvergura, iar functii politice nu sunt ocupate de persoane din diaspora romana.
Ca si pe alte spatii, emigratia romana este slab organizata si putin unita comparativ cu cea poloneza sau maghiara.

TURCIA
Poate fi subliniat ca in Turcia exista mult mai multi romani decat cei 800 atestati statistic, adica aproximativ 30 000, plecati la lucru, emigrati pe motiv economic sau in cadrul casatoriilor mixte cu cetateni turci.

MAREA BRITANIE si IRLANDA
Se apreciaza ca numarul romanilor stabiliti in Marea Britanie este de circa 1 500-2 000 de persoane.
Diaspora romaneasca este concentrata in zona marilor orase din sudul Angliei: Londra, Birmingham si Nottingham.
O parte a comunitatii romanesti este grupata in jurul Bisericii Ortodoxe Romane, cu un preot numit de Patriarhia de la Bucuresti.
O activitate remarcabila desfasoara „Centrul Cultural Roman” – asociatie cu statut legal a comunitatii romanesti din Marea Britanie – al carui presedinte este Dl. Nicolae Ratiu.
Conform datelor recente ale Ambasadei Romaniei la Londra numarul de romani traitori in Marea Britanie ar fi ajuns la 15 000 iar al celor din Irlanda la 7 000.

- ORIENTUL MIJLOCIU -

ISRAEL
Cu toate ca nu exista statistici oficiale complete privind provenienta emigrantilor din Israel pe tari de origine, din datele oficiale rezulta ca in Israel ar trai in prezent 450 000 de evrei originari din Romania. Ambasada Romaniei in Israel ii estimeaza ca fiind 10% din populatia intregii tari, adica in jur de 500 000. Evreii originari din Romania sunt organizati in diferite asociatii etnice si profesionale la nivel national si regional. Fundatia noastra nu a stabilit nici o legatura cu vreo asociatie romaneasca din Israel.
Totusi cea mai importanta forma asociativa este "Organizatia evreilor originari din Romania" (HOR), infiintata in anul 1954. Conducerea organizatiei este asigurata de un comitet central, un comitet executiv, presedinte si vicepresedinti pe ramuri de activitate (cultural, financiar, organizatoric, etc.). Are in compunere 4 regionale (Ierusalim, Haifa, Nazareth-Illit si Ber-Sheva), care acopera intreg teritoriul Israelului, dar doar regionalele Haifa si Nazareth-Illit recunosc autoritatea centrala. „Cercul originarilor din Romania” (COR) – membri in Histabrut (Confederatia Generala a Muncii) – a aparut din necesitatea sprijinirii evreilor originari din Romania care actioneaza in structurile de conducere sindicale. Exista o stransa colaborare intre HOR si COR.
Asociatia Culturala Mondiala a Evreilor Originari din Romania (ACMEOR) reuneste in randurile sale evrei originari din Romania avand ca activitate principala cercetarea istoriei evreilor din Romania.
Ziarele si revistele in limba romana sunt cele mai numeroase publicatii care apar intr-o limba straina in Israel. Se remarca in primul rand ziarele in limba romana "Viata noastra" si "Ultima ora", care are un numar important de cititori (aproximativ 50 000). Se mai editeaza "Facla", publicatie de tip magazin saptamanal, "Adevarul", "Revista familiei", "Secolul XX", revista lunara cu caracter artistic, "Izvoare", revista trimestriala editata de Asociatia scriitorilor israelieni de limba romana, "Revista mea", etc.
Evreii originari din Romania au emisiuni in limba romana la posturile de radio si televiziune.

forum diaspora romaneasca romanii din   africa -africa sudun numar 000 originari romani s-au

39.1KB


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Tineri români în Germania
   
Forumul românilor din strãinãtate
   
Situl românilor din Franta
   
Portal românesc pentru diaspora românã din SUA si Canada
   
La Roumanie pour les amis
   
Comunitatea Romanilor din Anglia
   
Români în UK
   
Diaspora româneasca - România Online
   
BC Romanian Community Center
   
Români în Germania
   
Romanian Community Center of Sacramento
   
Forumul românilor din Italia
   
Comunitatea românilor din Vancouver
   
Comunitatea romanilor din America
   
XOOPS Romania
   
Români în Belgia
   
Români în Noua Zeelandã
   
Romanian Portal - The Bans
   
Români din Montreal
   
Asociatia Culturalã Italo-Românã „COLINA" Torino
   
17 400 km away
   
Radio Dor de tarã
   
rdt.dordetara.ro
Comunitatea Românã din Finlanda
   
Romanian Youth Portal
   
Quebec.ro - Je me souviens
   
Român în lume
   
Frãtia - Associazione Sociale Culturale
   
Asociatia Românilor în Italia
   
Casa Românilor din Elvetia
   
Clubul romanilor din SUA
   
Portalul romanilor din Spania
   
Ghidul Romanilor
   
Marea Unire
   


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
Seful ORA, Theodora Bertzi, a declarat ca, in cadrul dezbaterii despre adoptiile europene de la Bruxelles, Romania a fost santajata de parlamentarii europenii sa reia adoptiile parlamentare: ori bani de la UE, ori copii la export.

Autoritatile romane, invitate de Parlamentul European sa participe la colocviul pe tema adoptiilor europene, au trait pentru cateva ore un adevarat cosmar. Acestea au fost puse la zid de europarlamentari din cauza faptului ca Romania nu doreste sa reia adoptiile internationale. Mai mult decat atat, europarlamentarul Tanock Charles a propus ca tara noastra sa nu mai primeasca fondurile structurale daca nu deschide drumul exportului de minori.

Initiatorii colocviului de la Bruxelles, ce a avut ca tema de discutie adoptiile europene, au fost europarlamentarii Jean Marie Cavada si Claire Gibault. Acele persoane care, cu mai putin de doua saptamani in urma, au venit in Romania pentru a le cere autoritatilor autohtone sa reia adoptiile internationale. Pentru ca initiativa lor nu a avut sorti de izbanda, acestia au chemat o delegatie romana la Bruxelles sa participe, chipurile, la o dezbatere pe tema adoptiilor. Aici, surpriza! Colocviul european fusese pregatit de acestia doar pentru a pune la zid Romania. “Nimeni nu se astepta sa fie asa. Ni s-a spus ca se va discuta pe tema adoptiilor europene, insa dezbaterea s-a transformat intr-un atac la tinta, un asalt de fapt asupra Romaniei, in sensul in care au inceput sa se spuna lucruri extrem de emotionale si de neadevarate in legatura cu Romania. S-au adus niste acuze si s-au spus cuvinte foarte grele, la modul ca tratam protectia copilului nationalist, faptul ca sunt niste pretexte argumentele care vorbesc despre faptul ca demografia Romaniei scade si ca un copil trebuie sa creasca in aceeasi religie si aproape de familia sa. Ni s-a spus ca suntem comunisti si ca ascundem realitatea. De altfel, lista lucrurilor jignitoare sau neadevarate despre tara noastra a fost mai lunga”, a declarat secretarul de stat, seful Oficiului Roman pentru Adoptii (ORA), Theodora Bertzi.

Filme denigratoare si mincinoase
Potrivit acesteia, in timpul dezbaterii, organizatorii au rulat pe un ecran toate filmele realizate de un ziarist englez cu camera ascunsa. Acestea prezentau vanzarea unor copii din Sibiu. “Ziaristul a venit in Romania sa cumpere acei copii, dar din film nu reiese ca tranzactia s-a finalizat. Mai ales ca, in realitate, parintii nici nu au vrut sa-si vanda copiii”, a precizat Berzti. Un alt filmulet prezentat de Cavada si Gibault arata imagini dezatruoase cu copiii cu handicap mental accentuat internati la Caminul Paron din sectorul 3 al Capitalei. Din imaginile prezentate reiesea ca acestia erau sedati de personalul caminului si ca traiau ca niste legume in paturi. “La ora 20.30, cand s-a filmat, acei copii nu erau sedati, se miscau,” a spus Theodora Berzti. Si Centrul de la Ungureni a fost subiect de discutie. Aici, a fost prezentat faptul ca minorii traiesc in conditii mizere. “Este o minciuna! La Ungureni nu mai sunt internati copii inca din anul 2000, acolo traiesc numai adulti, iar ei au prezentat imagini ca si cand copiii stateau acolo”, a explicat secretarul de stat.

Copii romåni folositi in «cauza» adoptiilor
Aceasta a precizat pentru “Gardianul” ca denigrarea Romaniei nu s-a oprit aici, cei doi europarlamentari aducand in Parlamentul European trei copii orfani, care au fost pusi sa spuna cat de greu este sa traiesti in centrele de plasament din Romania. Unul dintre ei a fost adoptat in 1981 de o familie din Franta, iar celalalt, in 1991, de o alta din Anglia. Al treilea copil, Luisa, eleva la Liceul Dinu Lipatti a fost adusa de Cavada si Gibault, din Romania, sa spuna in plenul parlamentului ca in orfelinatul de la Poiana Soarelui ea si colegii ei au fost maltratati si abuzati de personalul centrului. “Noi nici nu am stiut de acesti copii. I-am vazut in sala. Nu este normal sa fie folositi copiii in astfel de momente. Luisa era foarte timorata. Am vazut-o plangand pe coridoare”, ne-a declarat seful ORA. Bertzi ne-a mai spus ca in momentul in care reprezentanta Belgiei a luat cuvantul si a vorbit de bine despre Romania, acesteia i s-a taiat microfonul. Mai mult, in incheierea colocviului, europarlamentarul Tanock Charles a propus ca tara noastra sa nu mai primeasca fondurile structurale daca nu deschide drumul adoptiilor internationale. ”Trebuie sa inteleaga ca nu vor mai vedea copii frumosi si sanatosi din Romania. Suntem singura tara din estul Europei care a dat la export, in zece ani, peste 30.000 de copii. Din punct de vedere procedural, Parlamentul European nu are atributii de acest gen. Nu ne poate obliga nicicum sa reluam adoptiile internationale”, a precizat Theodora Berzti. Aceasta a tinut sa precizeze ca despre Bulgaria, participanta si ea la colocviu, nu s-a prezentat absolut nimic, aceasta trecand aproape neobservata la dezbaterea din Parlamentul Europea


pus acum 18 ani
   
doru
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 19
A apărut primul partid al românilor din Italia
Giancarlo Germani, un avocat italian, este preşedintele noii formaţiuni
de Georgiana BACIU

O mână de români şi italieni cunoscători ai limbii şi culturii noastre au pus bazele primului partid al românilor din Italia Partidul Identitatea Românească.
"Odată cu înfiinţarea acestui partid, cea mai mare comunitate din Italia devine astfel o comunitate compactă, cu drepturi care în prezent nu sunt recunoscute", a declarat, ieri, pentru Adevărul, preşedintele Partidului Identitatea Românească, avocatul italian Giancarlo Germani. Secretarul general al partidului este avocatul român Geta Lupu, iar purtător de cuvânt - politologul Miruna Căjvăneanu. Partidul a luat fiinţă la Roma, în urmă cu două zile, şi are drept scop simplificarea procedurilor de emigrare, a permiselor de şedere, îmbunătăţirea procesului de reîntregire a familiei, recunoaşterea simplificată şi echivalarea titlurilor de studii. Limba română va fi propusă ca limbă de studiu în şcoli şi grădiniţe. Partidul, prin statutul său, va putea participa la toate alegerile administrative, politice şi europene care se vor ţine în Italia. "Am vorbit cu asociaţiile româneşti, cu biserica, acest partid îi va reprezenta pe toţi românii. Vrem să strângem comunitatea românească la un loc, pentru că, în Italia, dacă nu ai relevanţă politică, nu te recunoaşte nimeni", a precizat Giancarlo Germani. Preşedintele partidului a declarat că în prezent comunitatea românească nu există pentru autorităţi, iar românii nu ştiu cum şi cine îi reprezintă. "România este o ţară latină, vrem ca guvernul italian să vadă comunitatea românească în Italia, o comunitate serioasă, care doreşte să se integreze", a declarat Germani. Actul de constituire al partidului a fost semnat de 15 membri-fondatori. Este primul partid al românilor din Italia, şi este deschis atât pentru români, cât şi pentru italieni.
"Pentru înscriere în partid sunt necesare numele, prenumele, date de identificare şi semnătura", a precizat Giancarlo Germani. Formaţiunea politică recunoaşte ca fundamentale valorile creştinismului şi preia principiile morale şi religioase caracteristice naţiunilor română şi italiană, exprimate de Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Catolică. Partidul va susţine includerea Bisericii Ortodoxe Române printre Bisericile recunoscute oficial de către Statul Italian. Preşedintele Partidului Identitatea Românească a declarat că, pentru moment, singurul scop este acela de a-i ajuta pe românii din Italia pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi nu are în vedere o colaborare cu formaţiuni politice româneşti.
Vestea înfiinţării partidului i-a suprins plăcut pe românii din Peninsulă. "Sperăm ca acest partid să îi ajute mai mult pe copiii noştri, că noi am îmbătrânit aici, nu mai avem prea multe speranţe. Am în Italia trei băieţi care au venit să muncească şi să trăiască mai bine. Dar le e frică tot timpul, oriunde se duc, pentru că nu au acte", ne-a declarat Nuţi, o româncă din Milano. Statisticile spun că în Peninsulă trăiesc 298.000 de români.
Cei ilegali nu sunt însă cuprinşi în evidenţe. Potrivit oficialităţilor române, numărul conaţionalilor noştri este de peste 1,2 milioane.


pus acum 18 ani
   
anamaria55
Membru nou

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 2
Romanii nu au nevoie doar de un forum, ci si de un loc in care sa se regaseasca cu fostii colegi de scoala, liceu, facultate, ramata si serviciu, nu doar din Romania. Pot gasi si alti romani, care nu mai traiesc in tara. Cine stie? Poate dau de romani, care  locuiesc in aceeasi tara si chiar acelasi oras cu ei. Linkul este

forum diaspora romaneasca romanii nevoie doar forum, loc care regaseasca fostii colegi scoala,

2.2KB


pus acum 18 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la